مادران و زنان پیشگامان صیانت از سلامت جسمی و روانی خانواده هستند

به گزارش سینارای، معصومه ابتکار در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن خداقوت به کادر نظام سلامت و گرامیداشت یاد مدافعین سلامت، بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا، تاکید کرده و گفت: امسال سومین سالی است که هفته سلامت بانوان با هدف ارتقای سطح آگاهی بانوان ایرانی با همکاری وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.
 
وی با بیان اینکه تصویب شاخص عدالت های جنسیتی در ستاد زن و خانواده با حضور رییس جمهوری یکی از گام های مهم در جهت توانمندسازی زنان است، خاطرنشان کرد: دومین محور شاخص عدالت های جنسیتی، بحث سلامت و توجه به ارتقای سطح آگاهی و وضعیت زنان است.
 
معاون رییس جمهور ادامه داد: این شاخص ها، نمایانگر سرمایه گذاری های بسیار خوب در کشور در زیرساخت های بهداشت و درمان و توجه به مساله بهداشت باروری است.
 
وی تاکید کرد: شاخص های عدالت جنسیتی به ۳۱ استان ابلاغ شد که محور سلامت و ارتقای وضعیت سلامت زنان و خانواده در این استان ها انجام و گزارش کار آنان هم دریافت شده است ضمن اینکه امسال برای نخستین بار، اولین دور نتایج این شاخص ها در سامانه رصد و پایش وضعیت زنان وارد خواهد شد.
 
ابتکار با اشاره به اینکه سند ارتقای وضعیت زنان بسیار مورد توجه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته، تصریح کرد: امیدواریم با برنامه بتوان شکاف ها و فاصله ها را کم کرد و گام های موثر در جهت توانمندسازی زنان برداشت.
 
مادران و زنان پیشگامان صیانت از سلامت جسمی و روانی خانواده هستند
 
وی با اشار به اینکه یکی از اقدامات خوب وزارت بهداشت طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» است که در بسیاری از استان ها به صورت پایلوت انجام شده است، خاطرنشان کرد: اصلاح سبک زندگی محور اصلی بحث سلامت است که مادر به عنوان محور اصلی خانواده، بیشترین تاثیر را بر روی سایر اعضای خانواده در اصلاح سبک زندگی و اصلاح رفتارهای بهداشتی، تحرک کافی و توجه به سلامت روان و نشاط دارد؛ مبحثی که به سلامت خانواده و جامعه کمک می کند.
 
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور افزود: معاونت زنان با همکاری دستگاه های مختلف و با هدف ارتقای سلامت روان، تمرکز بر اصلاح مهارت های ارتباطی و طرح گفت وگوی خانواده را دنبال کرده است؛ مهارت هایی همچون گفتن، شنیدن، درک متقابل و گفت و گوی بین نسلی.
 
وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم اگر مهارت های ارتباطی میان اعضای خانواده ارتقا یابد به کاهش تنش داخل خانواده کمک می کند.
 
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با بیان اینکه دولت دوازدهم به طور خاص به خانواده توجه دارد، به موضوع سلامت روان و اینکه آثار روانی کرونا بر روی خانواده ها سنگینی می کند، اشاره کرد و افزود: در مورد بازگشایی مدارس هم یادآور شدیم که بار روانی خانواده ها را افزایش می دهد، بنابراین، با استفاده از فضای مجازی می توان مقداری از این بار روانی را کاست.
 
وی درخصوص افزایش وزن و کاهش تحرک در دوران خانه نشینی کرونایی گفت: بیشترین تهدید را در بحث مرگ و میر زنان از ناحیه بیماری قلبی و عروقی و افزایش وزن داریم، بنابراین برای این موضوع هم باید تلاش و برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم که با همکاری وزارتخانه های بهداشت و ورزش و جوانان، پویش مربوط به هفته «سبا» را که مصوبه هیات دولت برای ایجاد نشاط و ورزش را هم داریم در دستور کار قرار داده ایم.
 
ابتکار خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از افسردگی مهمترین موضوع نشاط و ورزش است و فرهنگ و هنر یکی از عرصه های یاری رسان به نشاط اجتماعی است که امیدواریم رسانه ها به موضوع نشاط توجه ویژه داشته باشند. ضمن اینکه توجه به مهارت زندگی و ارتباطی که یکی از محورهای آن نشاط اجتماعی است باید مدنظر قرار گیرد.
 
۱۴ هزار زن سرپرست خانواده تحت پوشش آموزش مهارت های فردی و اجتماعی قرار دارند
 
وی در ادامه این نشست خبری، درباره آخرین وضعیت لایحه تامین امنیت زنان خاطرنشان کرد: بررسی این لایحه به بند ۳۵ کمیسیون لوایح رسیده و در حال پیگیری است. ضمن اینکه در آخرین بند این لایحه به موضوع حصول اطمینان از آموزش پیش از ازدواج برای زوج ‌های جوان اشاره شده و به تصویب رسیده که گام مهمی در راستای رفع مشکلات ایجاد شده است.
 
ابتکار همچنین در پاسخ به سوالی درمورد وضعیت حمایت از شغل و حرفه زنان سرپرست خانوار به خصوص در روزهای کرونایی، توضیح داد: معاونت زنان دستگاهی ستادی است نه اجرایی؛ اما در این راستا ستادی را به تفکیک بند ط ماده ۸۰ در جهت هماهنگی بین دستگاهی برای اقدامات مربوط به زنان سرپرست خانوار تشکیل داده که یکی از کمیته ‌های این ستاد کمیته سلامت است و ۱۴ هزار زن سرپرست خانواده تحت پوشش آموزش مهارت های فردی و اجتماعی قرار گرفته اند که این طرح به عنوان الگوی موفق با سازمان های مردم نهاد در حال اجرا است. 
 
بیمه زنان سرپرست خانوار
 
وی افزود: همچنین بحث بیمه زنان سرپرست خانوار موضوع مهمی است که امسال با اولویت مادران بیش از یک و دو فرزند عملی خواهد شد. موضوع مسکن ارزان قیمت نیز یکی دیگر از موضوعات است که از وزیر مسکن درخواست کردیم زنان سرپرست خانوار را در اولویت قرار دهند.
 
استعمال دخانیات در میان زنان ایرانی کمتر از سایر کشورها است
 
ابتکار در پاسخ به سوالی در مورد افزایش استعمال دخانیات توسط زنان در کشور هم با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و رسانه‌ ها باید در این زمینه فعالیت بیشتری انجام دهند، تصریح کرد: خوشبختانه نرخ اعتیاد و استفاده از دخانیات در زنان ایرانی نسبت به بسیاری از آمارهای جهانی وضعیت بدی ندارد، اما به هر حال باید حساسیت بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
 
ایران یکی از قوی ترین شبکه های اورژانس اجتماعی را دارد
 
وی افزود: امسال در شرایط کرونایی مردم بیشتر با اورژانس اجتماعی آشنا شدند، زیرا با همکاری وزارت ارتباطات پیامکی برای همه ارسال شد و حالا همه ایرانی ‌ها ۱۲۳ را می شناسند و می دانند ایران یکی از قوی ترین شبکه های اورژانس اجتماعی را دارا است. 
 
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در مورد آموزش بهداشت بلوغ در مدارس هم خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت دوازدهم به صورت خاص روی این پیشنهاد کار کردیم و مدتی هم دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و بسیار هم روی این موضوع کار کردند. همچنین بر روی آموزش استفاده‌ صحیح از اینترنت بررسی های بسیاری صورت گرفته است. در مورد این موضوع هم یک نشستی را با کشور اندونزی داشتیم که محور بحث ‌ها، همین موضوعات بود.
 

در کوتاه ترین زمان ،بهترین پزشکان و تیم پرستاری را از" سینارای" درخواست کنید .
یکی از اهداف عالی ما ارائه خدمات برتر در حوزه پزشکی و پرستاری میباشد . 

  1.  انجام تست کرونا در منزل 
  2. ایجاد فضای ICu در منزل 
  3. اعزام پزشکان متخصص
  4. اعزام پزشک عمومی 
  5. اعزام پرستارICu  و بخش خصوص 
  6. اعزام مراقب خصوصی 
  7. هماهنگی و اعزام آمبولانس 
  8. انجام تمام آزمایشات در منزل

برای دریافت اطلاعات بیشتر  و مشاوره رایگان ، با شماره 48476-021   و   در ساعات    غیراداری با تلفن  46014332 -021 تماس حاصل فرمایید . 

 
تعداد بازدید : 821

کپی برداری از مطالب سایت بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد

طراحی سایت و پشتیبانی: وب ایده