آنفلوانزا چیست؟

آنفلوانزا چیست؟

آنفلوانزا در حال حاضر به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی رایج دراین فصل به بیماری پرحاشیه‌ای تبدیل شده است. بیماری که گاه از سوی اکثر مردم با یک سرماخوردگی شدید اشتباه گرفته می‌شود و این شبهه ایجاد می‌شود که با خوددرمانی به زودی بهبودی حاصل می شود اما این بیماری نه تنها شدیدتر از سرما‌خوردگی ظاهر شده و بیمار را دچار عوارض شدیدی می‌کند که در برخی مواقع جان هم می‌ستاند. آگاهی نسبت به این بیماری از مهمترین و کم‌هزینه‌ترین عوامل پیشگیری این بیماری است.

علائم آنفلوانزا

 

این بیماری در هر سنی می تواند افراد را مبتلا سازد و باعلائم تب ناگهانی ، لرز ، سردرد و درد عضلانی همراه است. این بیماری تقریبا در تمام افراد مبتلا با سرفه‌ی خشک و گلو درد همراه است.

چه مدت طول می کشد؟

بیشترعلائم آنفلوانزا پس از پنج روز رو به بهبودی می‌رود؛ اما گاهی ممکن است یک هفته یا بیشتر ادامه‌دار شوند. حتی ممکن است در برخی موارد تب و بدن‌درد بیمار رفع شود؛ اما تا یکی دو هفته پس از بیماری همچنان احساس بی‌حالی در فرد باقی بماند.

 

 

ویروس آنفلوانزا چگونه گسترش می‌یابد ؟

وقتی فرد مبتلا به آنفلوانزا عطسه یا سرفه می‌کند، ذرات و ترشحات پُر از ویروس خود را وارد هوایی می‌کند که شما در آن تنفس می‌کنید. همچنین اگر ویروس آنفلوانزا روی سطحی باقی مانده باشد و شما این سطح را لمس کرده و دست آلوده‌تان را به دهان، بینی یا چشم‌هایتان بزنید هم دچار آنفلوانزا خواهید شد. آنفلوانزا در فصل زمستان شایع‌تر است زیرا افراد، زمان بیشتری را در تماس با هم هستند، بنابراین این ویروس راحت‌تر منتشر می‌شود.

درمان‌های خانگی

زیاد استراحت کنید و آب و مایعات زیاد بنوشید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود.همچنین می‌توانید از یک دستگاه بخور یا اسپری آب ‌نمک برای تسکین گرفتگی بینی‌تان استفاده کنید. برای تسکین گلودردتان نیز محلول آب‌نمک غرغره کنید.

داروهای ضدویروس

داروهایی وجود دارند که اگر در عرض 48 ساعت اول که علائم بروز کردند آن‌ها را مصرف کنید، بیشترین تأثیری‌گذاری را در کاهش عوارض و بهبودی به همراه دارند.این داروها می‌توانند از شدت علائم بیماری کم کرده و طول مدت بیماری ‌تان را نیز کوتاه ‌تر کنند. داروهای ضدویروس شامل اوسلتامیویر (Tamiflu)، پرامیویر (Rapivab) یا زانامیویر (Relenza) می‌شوند. حتی بعد از 48 ساعت هم این داروها برای افرادی که دچار علائم شدید آنفلوانزا هستند و بالای 65 سال سن دارند یا سیستم ایمنی‌ بدنشان ضعیف است نیز مفید می‌باشد.

 

آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان آنفلوانزا بی‌تاثیرند

داروهای مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن و یا ناپروکسن می‌توانند تب و بدن درد را تسکین بدهند. ضداحتقان‌ها نیز می‌توانند برای رفع گرفتگی بینی مفید باشند. اما بهتر است طبق تجویز پزشک تان داروی مناسب مصرف کنید. یادتان باشد آنتی‌بیوتیک‌ها، ویروسی مانند آنفلوانزا را درمان نمی‌کنند. تنها زمانی که آنتی‌بیوتیک می‌تواند مفید باشد وقتی است که ویروس، منجر به عفونت باکتریایی مانند سینوزیت، عفونت گوش و یا سینه پهلوی باکتریایی شود.

*** اگر علائمی شبیه به سرما خوردگی دارید و پزشک  و مشاوره پزشکی می خواهید همین الان با سینا رای تماس بگیرید . برای بیمارانی که به هر دلیلی نمی توانند از منزل بیرون بروند مرکز مراقبت در منزل سینا رای شرایطی را فراهم آورده است تا کلیه تخصص ها  از جمله متخصص عفونی ، متخصص داخلی ، متخصص اورژانس و دیگر پزشکان متخصص را به منزل بیمار اعزام نماید و پزشکان متخصص ما تمام سعی خود را می کنند تا درمان مناسبی برای بیمار انجام دهند .   ***

برای اعزام پزشک متخصص  سینارای به منزل و مشاوره رایگان ، با شماره 48476-021   و   در ساعات    غیراداری : 46014332 -021 تماس حاصل فرمایید . 

واکسن بزنید

این بهترین راه برای سالم ماندن است. واکسن به بدن شما کمک می کند تا آنفلوانزا را بشناسد و با آن مبارزه کند. از آنجا که ویروس سال به سال تغییر می کند لازم است شما هر سال پیش از شروع فصل آنفلوانزا در پاییز، واکسینه شوید. زدن واکسن آنفلوانزا باعث نمی‌شود شما آنفلوانزا نگیرید، بلکه شما را از ابتلا به این ویروس دور نگه داشته و در صورت ابتلا نیز کمک تان می‌کند، علائم تان خفیف باشند.

پیشگیری از آنفلوانزا

شما می‌توانید با چند راهکار ساده از خود در برابر آنفلوانزا محافظت کنید. سعی کنید چشم‌ها و دهان و بینی‌تان را لمس نکنید زیرا میکروب‌ها و ویروس‌ها به این صورت پخش می‌شوند. دست‌هایتان را مکرراً با آب و صابون بشویید یا زمانی که به آب و صابون دسترسی ندارید از ضدعفونی‌کننده‌ی دست استفاده کنید. اگر آنفلوانزا دارید در خانه بمانید و استراحت کنید و با دیگران تماس نداشته باشید. هنگام عطسه و سرفه، جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. اگر دستمال در دسترستان نبود، از انحنای داخل آرنج‌تان برای پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه استفاده کنید تا میکروب و ویروس به دست‌هایتان سرایت نکند.

کودکان را ایمن نگه دارید

برای یک بزرگسال تحمل علائم آنفلوانزا به اندازه‌ی کافی سخت و ناراحت کننده است، چه برسد به بچه‌های کوچک. کودکان بیشتر مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند زیرا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. در مورد واکسینه کردن کودکان و بچه‌های شش ماه به بالا در برابر آنفلوانزا حتماً با پزشک مشورت کنید. آنفلوانزا برای بچه‌ها خیلی خطرناک‌تر از سرماخوردگی معمولی می‌تواند باشد.

 

 

تعداد بازدید : 856

کپی برداری از مطالب سایت بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد

طراحی سایت و پشتیبانی: وب ایده